Enkel seger mot Annebergs IF

Mosse, Julle, Nille, Philip
JC, Jimie
Wille, Moki, Hugo, Adam

Ännu en viktig match i de nedre regionerna av serien. Vi har inte direkt haft något flyt de senaste matcherna med poängtapp både i senaste hemmamatchen och i Norvalla förra veckan. Vi har på tre matcher inte ens tagit en poäng så det var hög tid för detta. Motståndarna Annebergs IF som för två år sedan gick upp som fyra från vår serie, fick omedelbart respass ner igen och har även de börjat årets serie skralt. Vädret var högsomrigt och Nille beordrade ut vattenhinkar. Troligtvis för att han skulle få Fagervikänsla!

Vi började med sol och vind i ryggen och vi skapade vår första chans redan i matchminut 3, eller minut noll om man kollade på anslagstavlan som var trögstartad i värmen! Jockes rensning långboll skavdes vidare av JC till Jimie som i misstänkt offsideläge rundade målvakten men kom ur vinkel och fick inte bollen mot det tomma målet. Det står ganska tidigt klart att det kommer bli spel mot ett mål. Gästerna var för dagen svaga och hade svårt att hänga med. Samuels inlägg tåas utanför av Philip. Kanske skulle han valt en språngnick? Jimie hittar Philip som spelar snett inåt till JC men han får ingen träff på bollen. Mosse är också på väg igenom och tas ganska hårt men hans goda balans håller han på benen när han kanske skulle haft straff? Ledningsmålet kommer till slut. I 16 min lägger Jimie bollen till JC som har två fina skottlägen men fintar och lägger fram bollen till Philip som sätter bollen via målvakten. Trots överlägsenheten är det skönt att få det första förlösande målet. Philip har ett nytt läge strax efteråt men denna gång pareras bollen till hörna. Vi har en lite sämre period innan vi på nytt låter bollen rulla snabbt med få tillslag. En tre-fyra väggpass mellan Julle, Nille o Jimie slutar med ett friläge för JC men skottet går rakt på mv. Även om det är svårt försöker vi hålla uppe tempot. Bollkallarna gör sitt för att hålla spelet igång vilket är viktigt när man möter ett sämre lag. Julle som är bäst på plan i första halvlek jobbar fram bollen till JC som får iväg ett inte allt för hårt skott med vänstern men som studsar till lite och letar sig in vid stolpen. Vi får sedan en lite tveksam straff, i alla fall från vår vinkel ser det ut som Annebergsspelaren är först på bollen. Satsningen är dock hård och det är kanske därför det blåses för straff? JC sätter säkert straffen invid stolpen. Bara minuten senare så utökar vi ledningen. Jimie fina framspelning hittar Mosse som rundar mv och rullar in fyran. Trots 4-0 känns ledningen i underkant. Ett Anneberg med ett flertal spelare borta pga student orkar inte med och matchen känns avgjord. Inte ens det faktum att vi en gång i tiden tappade en 3-0 ledning i paus till 3-5 mot just Anneberg kan ändra den känslan!

Andra halvlek blir hafsigare. Jimie drar en frispark i ribbans underkant men annars är det inte så mycket chanser. Vi har dock lyxen att ha fyra fräscha avbytare att kasta in och detta får fart på matchen igen. Nille driver igenom och spelar fram Wille men hans försök till tunnel stoppas av målvakten som inte alls agerar som en målvakt! Wille jobbar sig fram till ett nytt läge men denna gång går skottet strax utanför. Dock får Wille en assist när hans fint slagna hörna nickas i nät av en majestätisk JC som därmed fullbordar sitt ”perfect hattrick”, dvs mål med högern, vänstern och huvudet! Jimie spelar fram Hugo som också testar med ett skott i ”fel” hörn. Det är dock en annan avbytare som lyckas hitta målet. Adam Nilsson som vräkt in mål i U-laget visar att det inte är någon tillfällighet. Efter att bara varit på plan några minuter blir han framspelad av Samuel. Hans direktskott med vänstern stoppas men han får tillbaks bollen och tofflar iväg en höger som går mellan benen på målvakten. Samuel lossar sedan stora kanonen men denna gång hinner mv ner och avstyr. Adam avslutar målfesten när han med en distinkt vänster fastställer slutresultatet 7-0.

En enkel seger mot ett för dagen svagt motstånd men jag tycker ändå vi lägger ner ett bra jobb och spelar stundtals bra. Det är inte så lätt att driva upp ett tempo själva och även flera av våra spelare la ner ett stort jobb och var tämligen slut efter matchen. Många bra insatser med Julle o JC som toppar tillsammans med avbytarna som kom in med fin energi. Förhoppningsvis kan vi bygga vidare på detta när vi nästa vecka möter Löftadalen.

Seriepremiär2024-04-04 12:48
Kvaltider2023-10-13 07:01