Bra spel men noll poäng på Löftavallen!
2016-06-11 08:38
Löftadalens IF-IF Böljan torsdag den 09 juni 2016 Löftavallen

4—3 (0-2)
Mål: Nille, Mosse 2
Arconge
Abbe, Ludde. Jesper, Samuel
Mosse, Julle, Nille, Philip
JC, Adam
Alex A, Moki, Tobbe K

Löftadalen är inget lag vi gillar att möta, två förluster och noll mål mot dem förra säsongen. Sex poäng skiljde lagen inför matchen, med Löftadalen det lag som inlett serien bäst, åtminstone poängmässigt. Vi har redan mött dem en gång i år, då i DM där det blev seger 3-1 på IP:s konstgräs. En som jag kommer ihåg det rätt stabil seger. Löftadalen är för övrigt ingen ort. Ingen på plats tycks veta vad det är egentligen är men en wikisökning avslöjar att det är en gammal storkommun som gick upp i Kungsbacka vid kommunreformen 1971. Löftadalens pastorat består fem församlingar, Ölmevalla, Landa, Frillesås, Gällinge och Idala. Nu vet ni garanterat mer om Löftadalen som för de flesta ”bara” är en folkhögskola!

Löftavallen ligger minst sagt utslängd på landet. Det är gott om plats bakom båda målen varför man undrar varför man gjort planen så kort? Gillar man kartongfotboll?
Vi har två nyförvärv på bänken i Alexander Andersson och Tobias Karlsson och dessutom gör Adam Nilsson debut från start.

Trots att hemmalaget startar med bollen så skapar vi en första farlighet efter bara 20 sekunder. Nille vinner bollen och serverar Mosse som får iväg ett högerskott. LIF sätter oss under press men utan att skapa några chanser att tala om. Istället är det vi som skapar dessa. Det är en del offsider på båda sidor. Avsaknandet av ytor gör kanske att anfallarna känner sig tvungna att tjuva lite? Det är ganska tuffa tag och domaren tillåter mycket. Framförallt sena tacklingar när bollen spelats bort. Båda lagen råkar ut för detta. Hetaste chansen har Adam när Philip tar sig fram och når Adam med ett vänsterinlägg. Nicken går över/utanför. Hemmalaget hotar hela tiden på djupet men vi gör en gedigen försvarsinsats och Arconge behöver aldrig ingripa. Vi har ovanligt många och bra hörnor och det är på en sådan vi tar ledningen i minut 27. En flack hörna nickas i nät av Nille, mycket snyggt och rättvist.  Vi dubblar ledningen med ett par minuter kvar av första. Återigen är det Philip som står för förspelet. Mosses träff är inte den bästa men mv är felplacerad och bollen rullar med knapp styrfart in via bortre stolpen. En mycket bra första halvlek. Trots aggressivt motstånd och en liten plan klarar vi av att rulla bollen fint och är det klart bättre laget.

Vi är nära att utöka ledningen direkt i andra. Redan i första minuten springer JC igenom efter en nickskarv av Alex. JC rundar målvakten och hade med lite sämre karaktär lätt kunnat snubbla på målvakten händer. Jamie Vardy hade inte missat de händerna om ni förstår vad jag menar! JC gör det rätta men kommer ut i dålig vinkel och skottet går i gaveln! I sjätte minuten hittar Samuel Mosse med en crossboll. Mosse manövrerar sig fram till skottläge men mv kan tippa det hårda skottet till hörna via ribban. Vi är det klart bättre laget men hemmalaget är som sagt farliga i sina kontringar. Man reducerar till 1-2 efter en kvart på sin första riktigt farliga chans och med senaste tidens matchutvecklingar känner man en viss oro. Vi återtar dock tvåmålsledning bara ett par minuter senare. JC lägger bollen till Mosse som håller undan en försvarare och trycker upp bollen i nättaket och om hans första målskott var lamt var detta raka motsatsen! Därmed har Mosse fått fart på sitt målskytte och det bådar gott!
Philip glider ånyo igenom men hittar ingen blå framför mål. Det känns ganska lugnt, även om flera av våra spelare är slitna så är även hemmalaget det. Dock får man energi när man rinner igenom på en långboll och sätter 2-3 efter 27 min. Och vilken energi man får av detta! I 28 min kvitterar men på en frispark från mittplan och i 29 min är man nära igen efter en ny långboll. Vändningen blir dock ett faktum två min senare när en hemmaspelare fångar upp en retur från Oscar och rullar bollen i öppet mål. På bara 4-5 min har vi tappat en till synes säker ledning och då hjälper det föga att vi får beröm av motståndartränaren att vi spelar fin fotboll. Vi har en kvart på oss att komma tillbaks och vi försöker och spelar väl oss fram till en del halvläge men får inte inget riktigt hett läge utan får vända hemåt med noll poäng i bagaget och man börjar bli rätt trött på dödstysta omklädningsrum.

Vi gör ändå en bra match fråntagit en tiominutersperiod där hemmalaget skapar chanser och dessutom utnyttjar dem till, kanske inte 100% men närapå. Överlag bra insatser från de blå.
Bara att bryta ihop och komma igen om en vecka då vi åker till Galtabäck som är både en ort och ett fiskeläge!