Bragdseger i Galtabäck

Alex, Julle, Nille, Philip
JC, Marcus
Adam, Moki, Rasmus, Albin

En vindstilla Galtabäcks IP väntade oss, det hade man inte väntat sig. Det var dock kvalmigt och fuktigt. Det unga hemmalaget har överraskat och som nykomlingar ligger man strax efter täten i serien. Det är också två av seriens målfarligaste lag. De t kan vi tacka Anneberg för. Vi vann med 7-0 men GBK var ännu värre i förra omg då de vann med hela 10-2 mot jumbon i serien.

GBK ger oss en första vink om vad man gå för när man kontrar snabbt och endast ett resolut försvarsjobb av Ludde hindrar dem från att komma till skott. Istället är det vi som tar ledningen. Ett fint anfall som börjar med att Samuel vänder till backkompisen Tobbe. Tobbe lämnar till Nille och får tillbaks bollen på djupet. Inlägget hamnar hos Philip som spelar in till JC som trycker in 1-0 med vänstern. Målet blir en väckarklocka för GBK som öser på och skapar ett par heta tillfällen innan man kvitterar efter hörna. En lång hörna tippas ut av Oscar och returen skjuter en hemmaspelare via Oscar i mål, snöpligt var ordet! Det är mycket hemmalaget som skapar chanser. De har ett par luriga skott från distans som blir extra luriga då de studsar förrädisk på den gropiga planen. Oscar är dock säker och lämnar inga returer. Ludde gör en ny fin brytning och startar ett anfall. Philip hittar Marcus vars vänsterskott ur dålig vinkel räddas till hörna. Hemmalaget söker hela tiden bollar bakom vår backlinje men vårt försvar hanterar detta på ett bra sätt. JC är nära ett drömmål när han drar till på halvvolley direkt på ett inkast. Hemmamålvakten gör en kvalificerad räddning! JC kommer igenom men hans snett inåt hittar ingen blå. Vi har alldeles för få spelare med i våra anfall och det blir lätt för hemmaförsvararna att täcka av en isolerad anfallare.

Hemmalaget tar direkt kommandot i andra halvlek. Oscar tvingas att rädda en hörnnick och efter sex minuter får man straff då Samuel stängt en hemmaspelare i öppet nickläge framför mål. Straffen slås stenhårt…..i ribban! Vi sticker mellan med en högkaratig chans. Alex spelar fram Philip som i kamp med målvakten vinner bollen. Han manövrerar sig förbi målvakten men en av de täckande försvararna kan rädda skottet. Sedan startar ett bombardemang mot vårt mål. En nick utanför, en djärv brytning framför fötterna på framstående hemmaspelare av Oscar samt ett rungande stolpskott är några av hemmachanserna som jag noterar. Minns även en snygg upprullning som slutar med en ny räddning från Oscar. Det lugnar ner sig något och även vi kan sticka upp lite. I 82 min springer Adam ikapp en långboll från Pitan(?) och håller i bollen tills JC tar över. Via en avig vändning och ett par pausfinter tar han sig förbi hemmaförsvaret. Han har dock sparat det bästa, ett distinkt skott i bortre stolpen utan chans för hemmamålvakten. Ett avslut värdigt Rutger Backe!

Hemmalaget trycker på men vi kan ”grisa” bort sista 10 och tar en skön trepoängare.

Kanske inte de mest välförtjänta men vi fick väl igen en del av det oflyt vi haft i tidigare matcher. Galtabäck var en tuff motståndare, löpvilliga snabba spelare ställde oss på svåra prov matchen igenom.
Vi hade fantastisk bra inställning men extra plus till Oscar, Ludde o JC som, iom de två målen hakar på i skytteligatoppen. Förhoppningsvis blir det fler mål nästa torsdag då Hasslöv kommer till Kristineslätts IP. Trots de tre poängen ligger vi kvar under strecket men med lite mer vind i ryggen!

Seriepremiär2024-04-04 12:48
Kvaltider2023-10-13 07:01