En halvlek räckte inte

Mosse, Alex, Nille, Philip
JC, Marcus
Moki, Adam, Albin, CC

Dersbovallen är inte vårt smultronställe precis och Derome inte vår favoritmotståndare heller för den delen. Förlust i hemmapremiären i en match vi borde vunnit. Förra årets besök här slutade visserligen med en pinne men den förtjänade vi knappast. En seger idag skulle ta oss över strecket, förbi ett flertal lag inkl. D/Å samt ge oss häng på täten.

Då jag inte var på plats från start kan jag inte säga mycket om första kvarten mer än att hemmalaget tagit ledningen efter passivt spel från oss. Vi ser ganska tama ut och även om vi rullar boll hyfsat och har en del fina vändningar kommer vi inte till några heta lägen. Istället kan hemmalaget göra två mål på två chanser där deras hetare vilja är det som får bollarna i mål. De tar löpningarna fullt ut vilket vi inte gör. Vi bjuds in i matchen i slutet av första halvlek när Pitans nick på Philips frispark letar sig in under målvakten. Tyvärr så står vi och sover och hemmalaget kan återta sin tremålsledning direkt efter avspark. Istället för 1-3 och positiv energi så blir det 1-4 och gamnackar.

Vet inte vad som sägs i halvlek men det är ett helt annat bortalag som kommer till spel i andra. Vi skapar direkt en farlighet när CC o JC jobbar fram bollen till Marcus som vinner en hörna. Hörnan nickar Alex strax utanför. 4-2 kommer ändå i minut 11. En frispark från Tobbe går igenom en klunga av folk och snappas upp av JC. Hans målform håller i sig och han skjuter in bollen via målvakten. Två minuter senare är bollen åter i mål. JC nickskarvar till Marcus som lyfter in bollen, tyvärr är Marcus offside men vi har ändå skapat oss ett momentum och i 16 minuten sitter trean. Efter fint spel med många inblandade sätts bollen i djupet till Marcus. Vi har flera spelare i boxen och Marcus hittar CC som släpat lite. CC sätter bollen säkert med bredsidan. Marcus hittar sånär JC och den känns som 4-4 inte bara är möjligt utan ganska troligt. D/Å sticker upp i ett ströanfall och Oscar tvingas till en av få räddningar. Vi har tre hörnor på raken där åtminstone en är farlig när en hemmaspelare sånär sätter bollen i eget mål. Domaren har en märklig nivå. Först varnas Ludde för att han skjuter iväg bollen och sedan varnas Tobbe inte efter en riktig brysk tackling. Det är ganska hetsigt och svängigt på planen. Vi chansar och hemmalaget får en del kontringslägen som man inte utnyttjar och där är många dueller. Vi har två heta lägen till kvittering. Med tre minuter kvar vinner Marcus bollen vid hörnflaggan och hans inlägg når JC i fritt läge men bolluslingen smiter precis utanför det öppna målet. Domaren är generös med övertiden, det har varit en del maskning från hemmalaget men sex minuter är kanske i mesta laget. I den femte av dessa får Alex iväg ett skott efter kalabalik i hemmaboxen. Vet inte om det är samma bollusling eller en annan men återigen går den retfullt på fel sida stolpen.

En match med två halvlekar där vi är helt geistlösa i första men har en sprudlande energi i andra.
 Vi får försöka ta med oss den energin när serien startar om i höst men nu tar vi lite semester!