Tre poäng mot serieledarna!
2016-07-30 11:10
IF Böljan-Åsa IF fredag den 29 juli 2016 Falkenbergs IP

Mål: Philip, JC
Oscar Andersson
Tobbe, Peter, Robin, Samuel
Julle
Mosse, JC, Alex, Philip
CC
Nille, Moki, Albin, Rasmus

Exakt en månad efter den senaste seriematchen i Derome är det dags för höststart. På andra planhalvan suveräna serieledarna Åsa IF som bara förlorat en match i årets serie. Detta var hemmamatchen mot oss. I den matchen hade vi marginalerna på vår sida och avgjorde med ett sent mål. Vi har hunnit träna ett par veckor och även spelat den traditionella Ginstacupen som vi inte lyckades försvara men som ändå är ett bra genrep.

Efter en dag med mest sol så började det regna lagom till matchstart och det ökade på efter hand för att sedan avta i andra halvlek. Vi känns tighta från start och håller gästerna på rätt sida hela tiden. Vi har ett par lägen med en farlig hörna som studsar runt i Åsas straffområde. JC är på väg igenom men hakas upp och tappar kontrollen på bollen. En märklig fördel om det var någon? CC är sedan nära men hinner inte fram. Philip som har ett rejält övertag på sin back matchen igenom kommer fram på vänsterkanten, skottet räddas men returen hamnar hos Mosse som inte får någon ren träff och bollen rensas bort framför mållinjen! Åsa är väldigt bollsäkra och spelar sig ofta ur svåra lägen och startar egna anfall. Vi är dock disciplinerade, fokuserade och välorganiserade och släpper inte till några chanser. Åsa har ett farligt inlägg som Oscar boxar bort. Vi känns ändå närmre ett ledningsmål och JC är bara ett för hårt förstatillslag ifrån att komma helt fri efter vägg med CC men bollen rinner iväg till målvakten. Ledningsmålet skall dock komma. Julle lyfter fram bollen till Philip som gjort en fin diagonallöpning. Philip hinner precis före målvakten men kommer ur vinkel och det känns som att chansen runnit ut i sanden. Men Philip vänder inåt och skjuter lite överraskande, i alla fall för mv som något felplacerad ser bollen smita in vid första stolpen. Logiskt och rättvist då det är vi som haft mest vilja att anfalla. Ledningen varar dock bara två minuter. Åsa får en hörna som nickas i nät vid första stolpen. Tror det var Åsas enda hörna i matchen! Spelmässigt en bra första halvlek men tungt att ”bara” ha oavgjort.

Åsa har någon farlig framstöt i början av andra med sedan tar vi tag i matchen. Philip som fortsätter trakassera sin back får sånär nytt friläge men det blir bara hörna. Julle hittar Mosse på djupet men han blir tidigt upphakad. Alex bryter förtjänstfullt till Philip och denna gång kommer Mosse igenom. Skottet räddas av en utrusande mv. Precis som i första halvlek hänger ett ledningsmål i luften. Det kommer efter dryga kvarten. Ett väldigt fint och långt anfall avslutas med ett inlägg från Tobbe som hamnar hos Mosse på vänsterkanten. Mosses hårda precisa inlägg stöts i mål av en framstörtande JC på bortre stolpen! Vi känns som det bättre laget och Åsa har fått springa mycket men vi har sett ledningar glida oss ur händerna tidigare i år och detta mot svagare motstånd än Åsa! Det blir, av naturliga skäl, något mer Åsa sista kvarten. De har ett par farliga inlägg och en frispark som skarvas i mål men dessbättre är det offside. Den stora kvitteringsmatchen får man med en kvart kvar när ett hårt inlägg hamnar hos en fri Åsa-spelare till vänster i målområdet. Han får bra träff men Oscar gör en matchavgörande reflexräddning. Fram till nu har det varit en välspelad match men sista kvarten blir mycket ställningskrig. Det är många trötta krampande ben hos båda lagen. Vi fortsätter spela stabilt och släpper inte till några klara lägen. Istället är CC nära att punktera matchen när han nickar Philips inlägg strax över.

Vi kan hålla undan och ta tre mycket viktiga poäng som, åtminstone tillfälligt, tar oss upp på rätt sida om strecket. Vi gör kanske vår bästa insats för året och alla förtjänar beröm! Från Oscar i mål till en vilt slitande CC på topp. Om segern i Åsa hade influenser av tur var denna helt rättvis. Vi har spelat bra tidigare i år men nu kombinerar vi detta men en fantastisk inställning och hårt, osjälviskt jobb för varandra. Det var mer än en gång man såg offensiva spelare jaga hem för att hjälpa till. Ödmjukhet är underskattat och kan leda långt!
Vi tar dessutom vår tredje raka vinst på hemmaplan. Det kan bli fyra raka nästa fredag då vi får besök av BK Walldia, samma tid samma plats!

Seriepremiär2024-04-04 12:48
Kvaltider2023-10-13 07:01