IF Böljan
Fotboll

Det studsade inte vår väg i Veinge!
2016-08-28 11:49
Genevad/Veinge IF-IF Böljan lördag den 27 augusti 2016 Veinge IP

1-0 (1-0)
Mål:
Oscar Andersson
Tobbe, Ludde, Robin, Samuel
Julle
Mosse, Nille, JC, Philip
CC
Wille, Moki, Albin, Rasmus

Trots att vi haft en ganska bra höst med två segrar och en oavgjord på fyra matcher så är vi i högsta grad indragna i bottenstriden. Det har tom blivit ett litet glapp uppåt medan dagens motståndare Genevad/Veinge flåsar oss i nacken, bara en poäng bakom. En hyfsat viktig match för båda lagen mao. Vårmötet slutade 3-4 efter att vi tappat en 3-2 ledning i slutminuterna.

Veinge IP ligger fantastiskt idylliskt och det var dessutom soligt och varmt väder och fina yttre förutsättningar. I alla fall tills man kom ut på planen. Den var som en tvättbräda och man såg redan på uppvärmningen att spel längs marken skulle vara svårt. Att planen dessutom är väldigt liten gör inte saken lättare, kartongfotboll är inte vår bästa gren!

Att dessutom komma i underläge efter en dryg minut gjorde inte saken bättre. Målet kom via det första av massor med långa inkast. Vi stod på hälarna och tittade på varandra och en hemmaspelare kunde sätta fram foten och styra in bollen. Samuel hittar JC med ett kanoninlägg men tyvärr så får inte JC nicken på mål. G/V får läge efter hörna men Oscar får fingertopparna på bollen och tippar den i ribban. Direkt efter snor vi bollen av hemmalaget, det är ojämnt även på deras planhalva. JC hittar CC men bollen studsar upp och skottet är inte i närheten av målet. Tobbe kommer runt och hittar Nille som så när hittar Mosse på bortre stolpen men vi förblir mållösa. Hemmalaget hotar hela tiden med sina långa inkast medan vi endast har ett skott över från Mosse att visa upp i chansväg. Robin som går på resolut i närkamperna och vinner det mesta i luften nickar ihop med en motståndare och får gå ut med kvarten kvar av första. Efter omplåstring så är han tillbaks på plan i andra. Matchen är mest ett ställningskrig och det är inget ordnat spel överhuvudtaget. Hör tom en hemmaspelare skrika; ”- Vilken jävla skitplan vi har”, efter ett misslyckat inlägg. Man undrar ju hur dålig planen i Genevad är?

Andra halvlek börjar som första, med ett långt inkast och bollen dansar på mållinjen innan vi får iväg den, det blir till en kontring. Philip skickar fram till CC som är fri från mittplan. Tyvärr går skottet över. Det är lite Hawaii-fotboll och vi byter chanser med varandra. Vi har ett fint anfall längs vänsterkanten där Samuel hittar Mosse som hittar JC men han får ingen riktig fart på nicken och det är plockpotatis för hemmakeepern. Hemmalaget är farliga på sina fasta och efter en hörna dansar bollen återigen på vår mållinje innan vi får iväg den. Trots att det är vi som ligger under känns det som hemmalaget vill mer. De är hetare, rappare och rörligare. Vi får en frispark i högerytterläge som Mosse får bra träff på men den är lite för rakt på mv för att hota på allvar. Tobbe har en frispark från mittplan som JC kommer upp fint på. Lite mindre träff och han skarvar in bollen men detta är inte vår dag. Vi har ett par halvlägen mot slutet. Robin nickar en hörna utanför, CC vinner bollen av hemmalagets duktige mittback och spelar in till JC men vi behärskar inte underlaget och det blir bara halvträff på bollen. Vi har någon hörna där bollen ligger fri men vi är inte där! Vi är någon annanstans och G/V kan hålla undan och ta tre mycket viktiga poäng. Deras tränare bad om ursäkt för deras tråkfotboll men det behöver han ju alls inte göra. I det här skedet av serien är det poängen som räknas och dem fick de!
tror det är många ”twist and turns” kvar innan den här serien är slut och även om vi inte teoretiskt har kontraktet i egna händer så har vi det i praktiken. Nästa match spelar vi hemma på IP och det är ett steg i rätt riktning. Motståndare då är IF Norvalla.

/Magnus Falkehag

Seriepremiär2024-04-04 12:48