Fortsatt motigt för herrarna!
2016-09-03 09:21
IF Böljan-IF Norvalla den 1 september 2016 Falkenbergs IP

Mål: Julle
Oscar Arconge
Tobbe, Ludde, Robin, Samuel
Mosse, Nille, Julle, Eric
Marcus, CC
Wille, Moki, Albin, Rasmus, Peter

Första höstdagen enligt almanackan och match mellan idrottsföreningarna Böljan och Norvalla. Båda lagen får väl anses vara indragna i bottenstriden även om gästerna hade ett försprång på fyra poäng på oss.  Vårmatchen slutade 3-3 efter att vi tappat ledningen på övertid.

För tredje matchen i rad så släpper vi till en fast situation innan sekundvisaren gått ett varv! En hörna efter 30 sekunder rensas bort men gästerna behåller trycket och efter en misslyckad rensning så tar man ledningen. Då har det gått två minuter och vi har knappt rört bollen, med undantag för några halsmesiga rensningar då! Skottet från utanför straffområdet är hårt och går utmed marken stolpe in och vi har hamnar i underläge för fjärde matchen i rad. Vi får inte till något spel alls och chansernas skapas väl mer efter tillfälligheter. Samuels frispark når Mosse som i hyfsat läge skjuter bollen strax utanför. Vi byter formation efter en halvtimma och väljer bort 4-4-2 som inte funkar alls. Det blir genast bättre och det dröjer inte länge innan vi kvitterar. Samuels långboll hamnar hos Julle som blir helt fri och kan rulla in kvitteringen. Det känns ganska hyfsat när vi går till halvtidsvila och man märker även lite frustration hos gästerna.

Denna eventuella frustration har man dock skakat sig av i pausen och kommer ut betydligt piggare i andra och sätter press på oss. Det är ganska chansfattigt men vi har ett stort bollinnehav. Gästerna återtar ledningen efter en kvart i andra. Ett inlägg hamnar på bakre stolpen där Tobbe räddar med huvudet på mållinjen. Returen går ut till en Norvallaspelare som skottfintar två ggr för att sedan kruta bollen i mål. Vi fortsätter att ha ett stort bollinnehav utan att skapa särskilt mycket. Wille kommer fri på djupet stöter bollen förbi målvakten som stör Wille lagom mycket för att bollen skall rinna iväg men lagom lite för att undgå en målchansutvisning. Moki manövrerar sig till skottläge men skottet täcks av försvarare. Moki sprider även en del fina bollar som skapar ytor på kanterna men gästerna försvarar sig skickligt på våra inlägg/inspel. Norvalla har en kontring i slutet som chippas i ribban innan vi får en sista chans till kvittering på övertid. Julle skott hamnar hos CC i boxen men han får ont om tid och skottet kan räddas tämligen enkelt. Ridå ner!

En rätt torftig och chansfattig match. Vi skulle behöva lite tur i vissa lägen då vi får lite mindre än vi förtjänar och motståndarna lite mer! Vi visar stor vilja och engagemang så det är inte det vi förlorar på. Snarare vill vi lite för mycket i vissa lägen när vi kanske skulle behöva lite kyla och smartness. Kapaciteten finns dock. Norvalla säkrade väl mer eller mindre kontraktet med denna seger medan vi får fortsätta vår kamp nästa vecka mot Annebergs IF.