Inte vackert men viktigt!
2016-09-11 19:59
Annebergs IF-IF Böljan söndag den 11 september 2016 Dalavallen

Mål: Alex, Marcus 2, CC
Oscar Arconge
Albin, Ludde, Robin, Samuel
Julle
Mosse, Nille, Alex, Marcus
CC
Peter, Eric, Moki, Jesper, Rasmus

Nu är det slut på viktiga trepoängsmatcher, nu är det idel livsviktiga matcher om uttrycket tillåts om något så världsligt som fotboll.
Vi har satt oss i en knepig situation och är väl förmodligen tvingade att ta full pott i de matcher som är kvar. I synnerhet som alla andra resultat går lite emot. Första måstematchen denna söndag på Dalavallen mot redan avsågade Annebergs IF. Vi vann stort i våras men då hade de stora problem att få ihop lag och i höst har man spelat upp sig något och bl.a. slagit Norvalla på bortaplan. En liten varningssignal alltså.

Vi får en liten försmak av första halvlek redan i andra minuten. Marcus tar sig enkelt runt sin back men hittar inte in med inspelet. Detta skulle dock visa sig vara ett bra sätt att anfalla. CC vänder fint efter inkast men skottet går en bit utanför. Oscar räddar ett friläge innan vi tar över helt. Alex har redan hunnit frispela Marcus men vänstran svek innan vi tar ledningen i 14 min. Nille spelar fram Marcus vars skott räddas. Alex trycker resolut in returen. En minut senare är det dags igen. Nille hittar Alex som hittar Marcus som hittar rätt. Ytterligare minuten senare så reducerar hemmalaget. Oscar får ingen träff på den lite studsiga planen och en hemmaspelare norpar bollen och rullar den i öppet mål. Man har även en 2-2 boll inne men det är avvinkat för offside. Det är lite raggarfotboll och det skapas chanser på löpande band. Samuel hittar Robin som får bra tryck i nicken men målvakten är välplacerad och kan tippa till hörna. Efter 20 min så utökar vi ledningen när Marcus åter kommer förbi på kanten och vänsterskottet letar sig förbi målvakten. Det känns som det skall rinna iväg. Marcus har ytterligare två lägen, ett som mv tippar i stolpen och ut till hörna och ett annat som han håller. Det är rätt enahanda spel från vår sida men det blir väl så när man fortsätter skapa chanser. En fiskare byter ju inte plats så länge det nappar! Tror samtliga spelare i backlinjen vid något tillfälle hittade Marcus med fina genomskärare.
Det borde varit större siffror i paus, ja det borde kanske tom varit avgjort Hemmalaget är trötta och byter på handbollsvis.

Hemmalaget verkar ha fått lite krafter i pausen och kan också reducera. En rejäl knuff i ryggen lämnas utan åtgärd av en domare som annars var rätt petig med detta. Detta är inledningen på den kontring som resulterar i friläge och mål. Det är väldigt virrigt och inget ordnat spel. Tyckte vi skulle haft en straff när Mosse dribblar sig igenom och ramlar men han erkänner efteråt att domaren gjort helt rätt, däremot skulle han haft en i slutet efter en rejäl spark på smalbenet. Samuels frispark hittar CC på bortre men han nickar över i fint läge. CC revanscherar sig en kvart från slutet då han efter inlägg från Robins höger(!) och skarv från Alex nickar in 4-2 och gör sista kvarten lite lugnare. Anneberg har en del lägen när vi lite enkelt ger bort frisparkar men vi kan hålla ut och ta en viktig trea! Vi visar bra arbetsmoral men behöver höja spelet som vi vet att vi kan.
Vi har nu häng på Walldia som bara är två poäng före efter att ha lämnat WO(!) mot Väröbacka.
Nästa nöt att knäcka är Löftadalens IF som besöker IP på fredag.