Kassaskåpssäker seger på Kristineslätt

Alex, Moki, Nille, Philip
JC, Marcus
Mosse, Adam, Albin, Jimie, CC

Pga av förbättringsarbete på IP så blev dagens match flyttad till Kristineslätt. Det var otroligt kvalmigt på uppvärmningen men ett lätt duggregn vid matchstart tillförde syre till luften.
Dagens motståndare ligger fast förankrade i botten med bara 3 poäng och är en match som man bara skall vinna……i alla fall på pappret. Vi har dock lärt oss att matcher inte spelas på pappret! Titta bara på EM. Lag som är betydligt sämre i teorin kan vinna i praktiken. Det gör det hela oförutsägbart och intressant.

Vi har en första het chans tidigt när Tobbe spelar fram JC som vinner duellen med sin back. Fri med målvakten försöker han runda densamme men han är reptilsnabbt nere o petar bort bollen. Alex visar tidigt fina intentioner och försöker sticka in bollen bakom backlinjen men vi är inte helt synkade i löpningarna. Philip som är något av assistkung i år hittar Marcus vars vänsterskott räddas till hörna. Tobbe inlägg från höger nickas ner av en bortaback till JC men hans skott hamnar i dammen.
Istället är det Hasslöv som får bollen i nät efter en nick. Dessbättre blir det avvinkat för offside. Vi är stillastående och har svårt att dra upp tempot själva. Det krävs mycket uppoffrande löpningar för att åstadkomma detta och de är för få. Vi har ändå några lägen. Alex o Nille får fram bollen till Philip men hans volley går utanför. Moki testar från distans men har inte den rätta balansen och skottet blir därefter. Nille spelar fram JC som sånär hittar Alex men vi förblir mållösa. Oscar är vältajmad och orädd i en av Hasslövs få framstötar och på andra sidan börjar vi kännas farligare. Alex utmanar och skaffar oss en frispark som Philip slår på bästa sätt men JC:s nick i fint läge går utanför bortre. En mållös första halvlek med ett visst plus för oss även om de riktigt heta chanserna är få.

Inför andra halvlek gör vi ett taktiskt byte för att få en offensivare balans då vi känts väl baktunga i första halvlek. Detta ger utslag direkt. Alex som flyttat in i mitten är på väg igenom men dras i tröjan, märkligt nog undviker bortaspelaren ett gult kort. Frisparken slår inhoppande Mosse i ribban och detta är en föraning på vad som skall komma. Redan i sjätte minuten kommer ledningsmålet. Alex smörpass hittar Philip som fintar sig förbi sin back och spelar snett inåt. JC kommer perfekt och hans bredsida letar sig i mål och JC:s fina målsvit förlängs. Tre minuter senare är det dags igen. En hörna boxas bort av Hasslövs keeper, Mosse snappar upp bollen och denna gång sitter bollen i krysset. Därmed står han upp för den utläggning vi på bänken fick i första halvlek om hur han öst in mål på denna plan i pojkåren! Mosse är sedan nära att få ett friläge efter fin framspelning av Nille. En bortaback stoppar dock bollen med handen. En mer nitisk domare kunde kanske hittat en målchansutvisning där men jag tycker nog ändå domaren tog rätt beslut när han visade det gula kortet istället. Alex ser det Rikard ser med sitt ögonmått från bänken, där är en stor lucka till höger om muren. Målvakten kan med viss möda tippa frisparken till hörna. Hörnan nickar sedan samme man strax utanför. Vi har nu bra grepp om händelserna och vi rullar runt bra i backlinjen medan gästerna får jaga. Känns nästan som en gigantisk kvadrat ett tag. Jimie hoppar in och är nära direkt.
JC drar isär hemmaförsvaret med sina fina löpningar och det känns stabilt men det skulle sitta skönt med 3-0. I synnerhet om man upplevt ”raset i Löftadalen!”
Det sköna tredje målet kommer med 20 min kvar. Tobbe gör ett jättejobb på sin kant och vinner tre dueller. Den sista duellen blir ett pass till Alex som avancerar och sedan sätter fram ett nytt smörpass till Philip. Riktningen på passen är oftast inte det svåraste utan farten och hårdheten och den egenskapen har Alex passningsfot, ett känsligt instrument!
Denna gång avslutar Philip själv med en kylig chip över målvakten. Ett mål som hade allt. Tobbes vilja, Alex precision och Philips kyla! Lite ologiskt är det gästerna som lyfter sitt spel efter målet. Kanske är det den psykologiska effekten av att inte längre ha något att förlora som ger dem energi. Under en femminutersperiod trycker de på mot vårt mål men då kliver Oscar fram och äger sitt straffområde på hörnor och inlägg och det blir aldrig riktigt farligt.  En annan inhoppare och dessutom debutant i den blå dressen, Christian ”CC” Carlsson, är nära att presentera sig direkt. En bildskön snurrfint av JC följs upp av en snygg framspelning till CC som rundar keepern och sätter bollen i mål. Tyvärr är linjemannens flagga uppe men frågan är om det verkligen var CC som var offside? Sista 10 min blir en intetsägande men stabil resa mot tre poäng och en nolla bakåt. Jimie har ett hårt direktskott som mv gör en reflexräddning på men 3-0 står sig.

Vi vinner väldigt rättvist. Försvaret får hålla nollan och gör en gedigen insats och framåt ser det väldigt intressant ut med en uppsjö av alternativ och med Alex som dagens utropstecken.
Trots två raka segrar ligger vi  kvar under strecket men vi har chansen att ta oss över detta när serien nu börjar om. Vår omstart sker i Derome nästa onsdag. Derome/Åskloster som gav oss den snöpliga förlusten i premiären.
Chans till revansch alltså! Men först firar vi midsommar!
Väl mött på Hemvärnsgården!