IF Böljan

Mosse, JC, Alex, Philip
CC
Marcus, Ludde, Moki, Albin, Rasmus

Pga flytt av FF:s match mot Jönköping till lördag fick vi snällt flytta vår match till Kristineslätts IP. Inget fel på varken faciliteter eller plan, men det är ju inte hemma och det blir meckigt för funktionärer och ledare inför och efter match!
På andra planhalvan BK Walldia som i våras vann första mötet med 4-1. Den match i år där vi varit längst från poäng, såväl resultat- som spelmässigt. Gästerna har redan hunnit spela två matcher efter uppehållet. Seger mot Galtabäck men bara 2-2 mot Anneberg senast. Vi kommer från den starka segern mot Åsa. BKW är två poäng före oss i tabellen så matchen sorteras in i den för året populära kategorin sexpoängsmatcher

Trots en del regnande i veckan är planen i bra skick. CC är nära att hinna före mv direkt i inledningen annars är det mest gästerna som har bollen medan vi försöker ligga rätt vis av erfarenheten från bortamatchen. De skapar dock inget av värde, man har en genomspringning med efterföljande skott från dålig vinkel samt en del frisparkar från mittplan men det känns rätt lugnt. Precis som förra veckan så kommer farligheterna från kanterna. Samuel hittar Philip med en resultatlös hörna som följd, innan Tobbe sätter igång ett eget projekt på sin kant. Han passningsfintar sig förbi tre man innan han lägger in bollen på första stolpen där Alex kan stöta in bollen från nära håll och sätta sitt första mål för klubben! Det är bara början på kortfilmen ”Alex ser rött”!
30. Målskytt
31. Gult kort för ojust spel. Domaren motiv att det var för upprepade förseelser kan möjligen ge en viss förklaring för det såg billigt ut!
32. Philips inlägg når Alex som får två chanser, den andra ett svårt volleyläge, som i 99 fall av 100 hamnar i nätet eller i dammen. Alex visar dock fin teknik och den rena träffen tar i stolpen.
34. Alex försöker undvika en Walldiaspelare som drar sig undan så att det ser ut som en klockren filmning. Förvåningen är stor när domaren halar upp den andra ostskivan på tre minuter. Regelmässigt säkert rätt, men ändå, filmning på mittplan? Det brukar krävas mer för ett andra gult kort! Alex har därmed lika många utvisningar i föreningen som undertecknad!

Är det något lag man behöver alla spelare mot så är det spelskickliga Walldia. Det blir stora ytor att täcka upp och man skapar nästa omedelbart ett bra läge som Oscar kommer ut och stoppar. Precis som förra veckan så har Philip ett bra övertag på sin kant. Denna gång hittar hans inlägg CC på bortre, en smart lång nick räddas på mållinjen men vi behåller trycket. Återigen kommer Philip igenom med god hjälp av CC. Bollen hamnar hos Mosse som utmanar och blir fälld i boxen. Straff och gult kort. JC gör som han gjorde i bortamatchen, sätter straffen och vi har skaffat oss en marginal inför andra halvlek.
Det är inte alltför långt ifrån även ett tredje mål. Åter tar sig Tobbe runt på kanten, hans inlägg har Mosses adress men en back hinner precis emellan!

Det känns ändå rätt bra i paus. Vi har haft bra koll på dem och kan vi bara hålla tätt behöver vi inte satsa så hårt framåt, någon chans lär det ändå dyka upp. Gästerna flyttar upp spelet och surrar omkring som ilskna flygmyror kring vårt straffområde. Det är svårt att hålla koll på alla löpningar och instick och ett sådant resulterar i en reducering redan i åttonde minuten. Lite väl tidigt för att det skall kännas bra. Nu har Walldia både tid och energi att vända på matchen. Man har direkt en farlig nick som Oscar får sträcka ut på innan det är dags för 2-2. Ett inlägg tar på ett huvud och bollen ändrar riktning och dimper ner rakt hos gästernas målfarligaste spelare, Besrat Mazreku, som visar fin teknik med nedtagning och skott i snabb följd. Då har det gått 17 minuter av andra halvlek och det är fördel Walldia, en stor fördel skulle jag påstå! Gästerna har dock bara 12 spelare med sig och man tröttnar nog något och får även göra sitt enda byte som inte känns så offensivt. Istället kan vi sticka upp i små attacker. En av Samuels fint avvägda bollar längs kanten hittar JC som ur ingen vinkel och långt ifrån mål försöker sig på en lobb som om den gått in blivit årets mål, alla kategorier. Bollen dimper ner ovanpå nättaket, så nära……….
Vi lyckas ändå hitta ett segermål. JC får frispark när han är på väg igenom och kanske borde fått fördelen? Med facit i hand så blev det ändå bra. Tobbes frispark i 80 min nickas i nät av Pitan och det blir euforisk stämning. Sista 10 är det bara hårt jobb över hela planen och att freda målet. Minns en hockeytäckning av JC ala Jan Suchy den legendariske Tjeckiske backen som vi alla minns! Julle har även en barnförbjuden tackling i slutet som var i gränslandet mellan gult o rött.

Till skillnad från i våras då vi släppte ett flertal ledningar så har vi nu för andra matchen i rad hållit fast vid uddamålsledningar. Tror inte det är någon tillfällighet utan ett resultat av hårt kollektivt arbete där alla hjälper varandra istället för att tro att någon annan skall lösa problemet. Lite tillfälligheter som gör att vi vinner men vi vinner rättvist och trots den snöpliga utvisningen. Vi har även lite piggare ben att slänga in än Walldia som har ett skickligt lag men en tunn trupp.

Kanonjobb av samtliga när vi säkrar vår fjärde raka hemmaseger!
Med detta i ryggen kan vi åka till Halmstad på lördag och med tillförsikt ta oss an Andersbergs IK. Det blir en spännande höst!

I em är det match för damerna mot Norrköping kl 14,00 på Kristineslätt och nästa hemmamatch för herrarna är fredag 19 augusti på, om gudarna vill, Falkenbergs IP

/Magnus Falkehag

"