Förlust på Sannarp

Mosse, JC, Moki, Philip
CC
Marcus, Ludde, Albin, Rasmus

Efter två fina segrar så styrdes skutan till Halmstad och Sannarps IP för match mot Andersbergs IK. AIK som efter en fin vår förlorat sina två höstmatcher. Det är lite av en vägskälsmatch för oss. Seger och vi får lite häng på toppen, förlust och vi får nog rikta in oss på att komma över det undre strecket. Sannarps IP är förresten inget roligt ställe och så opersonligt att det får Falkenbergs IP att framstå som ett idylliskt pensionat i jämförelsen!

AIK är väl det bollsäkraste laget i serien och visar direkt att man behärskar det lite svårspelade underlaget betydligt bättre än oss. De tar ledningen redan i minut nio då man stöter in ett inlägg från nära håll och vi är inte alls med i matchen och det känns som vi inte alls vill vara på Sannarp, i alla fall inte på den geggiga planen, möjligtvis inne i det varma badet? Det tar till 20e min innan vi skapar ett embryo till en chans. Peter hittar JC med ett effektivt pass genom AIK:s mittfält. Bollen hamnar sedermera hos Philip vars inspel stoppas av målvakten. Philip har sedan ett antal fina diagonallöpningar men antingen är det offside eller så rinner bollen ifrån på det hala underlaget.  Mosse har ett hyfsat frisparksläge som skjuts strax utanför innan hemmalaget får ett friläge från vänster. Oscar kommer ut bra och täcker och vinkeln är inte den bästa så skottet tar i stolpen. Vi har dock kommit in i matchen och har ett par lägen att kvittera i slutet av halvleken. Först får vi en frispark i bra läge mitt framför mål. Mosse tar den snabbt men touchen blir lite för hård plus att CC möjligen hindras lite. Det hela slutar med att CC kommer sent in i duellen med målvakten och får ett gult kort för detta. Strax efter så stressar JC och CC AIK:s försvar och den sistnämnde vinner bollen och passar in till JC som har bra läge men dålig balans. Han tvingar ändå mv till en hyfsad räddning, en rätt avgörande räddning skall det visa sig. På övertid i första så ökar hemmalaget på sin ledning. Deras duktige nr 10, Vildan Rashkaj, stå för ett vackert solonummer som han avslutar med en känslig lobb över Oscar. Bara att applådera en sådan aktion. Tycker sedan JC sammanfattar det bra i halvlek. Vi gör ingen bra match men trots detta kan vi skapa chanser och kan vi få ett tidigt mål i andra så kan det definitivt vända.

Vi trycker upp lite mer i andra för att få till en reducering. JC springer sig nästan direkt igenom och petar bollen förbi mv som kommer ut sent. JC utnyttjar inte situationen utan står på benen och kommer ur vinkel. Strax efter går Philip förbi men hans inspel snett inåt hittar ingen. Istället kontrar AIK in 3-0 och är sedan ett stolpskott ifrån att helt punktera matchen. Philip spelar fram Marcus vars vänsterskott räddas via en fotparad. Jag har noterat ytterligare sex chanser för oss som vi inte lyckas förvalta. Även hemmalaget har chanser och man gör ytterligare 2 mål i slutet av matchen.

Det var helt enkelt en sådan dag idag, en där man tar raklödder på tandborsten och socker på ägget!
Vi hade inte ens tur med vädret!
I den jämna tabellen är vi nu nere kring nedre strecket igen. På rätt sida men bara via bättre målskillnad! Nu kommer det ytterligare några sexpoängsmatcher som bör vinnas. Den första på fredag mot Väröbacka GIF på hemmaplan.